Mam ochotę go udusić! – poradnik przetrwania w miejscu pracy

by Mila

Praca z ludźmi to nie zawsze bułka z masłem… Wie o tym praktycznie każdy, kto nie jest samotną wyspą. Niezależnie od tego, czy codziennie kontaktujesz się z klientami, jesteś czyimś szefem, czy też po prostu musisz się jakoś odnaleźć w biurze pełnym współpracowników – są takie dni i takie osoby, przy których czujesz się jak na polu minowym… A co, gdyby istniał stosunkowo prosty sposób na poradzenie sobie z ludźmi, którzy działają ci na nerwy? Z szefem tyranem, z kolegą, który ciągle robi sceny i problemy, z upierdliwą koleżanką, która nieustannie szuka dziury w całym i przyczepia się do nieistotnych szczegółów? Na to właśnie pytanie odpowiada książka Martina Wehrle Mam ochotę go udusić! Proste sposoby na trudnych ludzi w pracy.

Martin Wehrle doskonale wie, jak radzić sobie z ludźmi na gruncie zawodowym – od wielu lat pracuje jako doradca zawodowy i biznesowy, jest też autorem licznych publikacji na temat budowania kariery, asertywności i utrzymywania zdrowych relacji w miejscu pracy. W swojej najnowszej książce w przystępny i niekiedy humorystyczny sposób dzieli się swoim doświadczeniem i na konkretnych przykładach podpowiada, jak lepiej ułożyć sobie relacje z problematycznymi współpracownikami, podwładnymi i szefami.

Zasadniczą część książki stanowi omówienie siedmiu najpopularniejszych typów osób, które mogą działać innym na nerwy w pracy – od przesadnie dbającego o szczegóły Perfekcjonisty, który nigdy nie jest zadowolony z wyników swojej (ani twojej) pracy, przez Zagubionego we mgle, który boi się samodzielnie podjąć jakąkolwiek decyzję i zasypuje cię banalnymi pytaniami, na które sam powinien znać odpowiedź, po Króla focha, który nigdy nic złego nie powie ci w twarz, ale za plecami zrobi wszystko, żeby zepsuć ci opinię i podważyć twoją pozycję. Korzystając z konkretnych przykładów, prostych ćwiczeń mentalnych, ale i wiedzy psychologicznej o typach i zaburzeniach osobowości, autor pomaga lepiej zrozumieć źródła problematycznych zachowań i znaleźć sposoby na ich zneutralizowanie – tak, by kontakty z irytującym współpracownikiem stały się o niebo łatwiejsze.

Ale to nie jedyne, co można wynieść z tej książki. Paradoksalnie pod przewrotnym tytułem książki Martina Wehrle Mam ochotę go udusić! Proste sposoby na trudnych ludzi w pracy kryje się poradnik, który pozwala zyskać także znacznie większą samoświadomość w kontaktach ze współpracownikami i w ogóle z ludźmi w naszym życiu, także osobistym. Nie tylko dlatego, że w Czarnowidzu czy Perfekcjoniście możemy rozpoznać samych siebie i swoje własne nawyki… Ale też dlatego, że często wcale nie jest przypadkiem to, jacy ludzie i jakie zachowania najbardziej działają nam na nerwy. Niemałą rolę odgrywają w tym nasze własne cechy, przyzwyczajenia, wartości czy małe dziwactwa, z których wpływu na nasze relacje z ludźmi nie zawsze zdajemy sobie sprawę.

Taka samoświadomość jest czymś bardzo cennym – bo wiedząc, dlaczego reagujemy z taką siłą i dlaczego określone zachowania prowokują nasze gwałtowne reakcje, łatwiej jest uniknąć konfliktu, zatrzymać się na chwilę, spróbować zrozumieć punkt wyjścia drugiej strony i jej ukryte potrzeby, czasem manifestujące się w sposób, który na pierwszy rzut oka nie zawsze jest oczywisty… Tak jak i nieoczywiste bywają nasze własne oczekiwania i działania.

Czy jesteś szefem, osobą odpowiedzialną za kontakt z klientami (a wszyscy wiemy, jacy klienci potrafią być irytujący!), czy też po prostu chcesz sobie lepiej radzić w biurze pełnym kolegów, którzy działają ci na nerwy – ten prosty w formie, ale zaskakująco wnikliwy poradnik może się okazać bardzo pomocny!

Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwem Feeria

Przeczytaj także:

1 komentarz

Aneta 5 lutego 2022 - 19:37

Szkoda, że nie spotkałam się z tą pozycją w ostatniej pracy 😛

Komentarze zostały wyłączone.