9,2K
100 rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości to okazja doskonale sprzyjająca wszelkiego rodzaju listom „100 rzeczy, które…”. To również świetna okazja, by docenić polską kulturę i to, co w niej szczególnie udane, dobre, ważne, zabawne, warte zapamiętania. Dlatego dziś przed wami, łącząc te dwie sprawy, lista 100 polskich filmów, które trzeba obejrzeć – zupełnie subiektywna i uporządkowana alfabetycznie.
- Amator, reż. Krzysztof Kieślowski, 1979
- Atak paniki, reż. Paweł Maślona, 2017 (recenzja)
- Body/ciało, reż. Małgorzata Szumowska, 2015
- Bogowie, reż. Łukasz Palkowski, 2014
- Brunet wieczorową porą, reż. Stanisław Bareja, 1976
- Chce się żyć, reż. Maciej Pieprzyca, 2013
- Chłopaki nie płaczą, reż. Olaf Lubaszenko, 2000.
- Cicha noc, Piotr Domalewski, 2017 (recenzja)
- Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz, reż. Stanisław Bareja, 1978
- Córki dansingu, reż. Agnieszka Smoczyńska, 2015
- Cześć, Tereska, reż. Robert Gliński, 2001
- Człowiek z marmuru, reż. Andrzej Wajda, 1976
- Człowiek z żelaza, reż. Andrzej Wajda, 1981
- Czy Lucyna to dziewczyna?, reż. Juliusz Gardan, 1934
- Duże zwierzę, reż. Jerzy Stuhr, 2000
- Dzień świra, reż. Marek Koterski, 2002
- Dziewczyna z szafy, reż. Bodo Cox, 2012
- Dzikie róże, reż. Anna Jadowska, 2017
- Hydrozagadka, reż. Andrzej Kondratiuk, 1970 (ostrzeżenie)
- Ida, reż. Paweł Pawlikowski, 2013
- Jak działa jamniczek, reż. Julian Józef Antonisz, 1971
- Jak rozpętałem drugą wojnę światową, reż. Tadeusz Chmielewski, 1969
- Janosik, reż. Jerzy Passendorfer, 1974
- Jego ekscelencja subiekt, reż. Michał Waszyński, 1933
- Jestem mordercą, reż. Maciej Pieprzyca, 2016
- Kamper, reż. Łukasz Grzegorzek, 2016 (recenzja)
- Kanał, reż. Andrzej Wajda, 1956
- Katedra, reż. Tomasz Bagiński, 2002
- Każdemu wolno kochać, reż. Mieczysław Krawicz, Janusz Warnecki, 1933
- Kiler, reż. Juliusz Machulski, 1997
- Kingsajz, reż. Juliusz Machulski, 1987
- Kler, reż. Wojciech Smarzowski, 2018
- Kochaj albo rzuć, reż. Sylwester Chęciński, 1977
- Kogel-mogel, reż. Roman Załuski, 1988
- Królik po berlińsku, reż. Bartosz Konopka, 2009
- Krótki film o miłości, reż. Krzysztof Kieślowski, 1988
- Krótki film o zabijaniu, reż. Krzysztof Kieślowski, 1987
- Lęk wysokości, reż. Bartosz Konopka, 2011
- Miłość, reż. Sławomir Fabicki, 2012
- Miś, reż. Stanisław Bareja, 1980
- Moje córki krowy, reż. Kinga Dębska, 2015
- Mój Nikifor, reż. Krzysztof Krauze, 2004
- Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham, reż. Paweł Łoziński, 2016 (recenzja)
- Nic śmiesznego, reż. Marek Koterski, 1995
- Nie ma mocnych, reż. Sylwester Chęciński, 1974
- Nie ma róży bez ognia, reż. Stanisław Bareja, 1974
- Nikodem Dyzma, reż. Jan Rybkowski, 1954
- Noce i dnie, reż. Jerzy Antczak, 1975
- Nóż w wodzie, reż. Roman Polański, 1961
- Obce niebo, reż. Dariusz Gajewski, 2015
- Ogniem i mieczem, Jerzy Hoffman, 1999
- Ostatnia rodzina, reż. Jan P. Matuszyński, 2016 (recenzja)
- Pan Tadeusz, reż. Ryszard Ordyński, 1928 (refleksja)
- Pan Tadeusz, reż. Andrzej Wajda, 1999
- Pianista, reż. Roman Polański, 2002
- Pieśniarz Warszawy, reż. Michał Waszyński, 1934
- Plac zbawiciela, reż. Krzysztof Krauze, Joanna Kos-Krauze, 2006
- Plan B, reż. Kinga Dębska, 2018
- Pokłosie, reż. Władysław Pasikowski, 2012 (recenzja)
- Popiół i diament, reż. Andrzej Wajda, 1958
- Pora umierać, reż. Dorota Kędzierzawska, 2007
- Poranek kojota, reż. Olaf Lubaszenko, 2001
- Poszukiwany, poszukiwana, reż. Stanisław Bareja, 1972
- Potop, reż. Jerzy Hoffman, 1974
- Powstanie warszawskie, reż. Jan Komasa, 2014
- Pręgi, reż. Magdalena Piekorz, 2004
- Przypadek, reż. Krzysztof Kieślowski, 1981
- Psy, reż. Władysław Pasikowski, 1992
- Rejs, reż. Marek Piwowski, 1970
- Rewers, reż. Borys Lankosz, 2009
- Rozmowy kontrolowane, reż. Sylwester Chęciński, 1991
- Róża, reż. Wojciech Smarzowski, 2011
- Różyczka, reż. Jan Kidawa-Błoński, 2010
- Sami swoi, reż. Sylwester Chęciński 1967
- Sanatorium pod klepsydrą, reż. Wojciech Has, 1973
- Seksmisja, reż. Juliusz Machulski, 1983
- Skazany na bluesa, reż. Jan Kidawa-Błoński, 2005
- Sztuczki, reż. Andrzej Jakimowski, 2007
- Sztuka kochania, reż. Maria Sadowska, 2017 (recenzja)
- Tango, reż. Zbigniew Rybczyński, 1980
- Tato, reż. Maciej Ślesicki, 1995
- Trzy kolory: biały, reż. Krzysztof Kieślowski, 1994
- Trzy kolory: czerwony, reż. Krzysztof Kieślowski, 1994
- Trzy kolory: niebieski, reż. Krzysztof Kieślowski, 1993
- Twój Vincent, reż. Dorota Kobiela, Hugh Welchman, 2017
- U Pana Boga za piecem, reż. Jacek Bromski, 1998
- Ucieczka z kina „Wolność”, reż. Wojciech Marczewski, 1990
- Vabank, reż. Juliusz Machulski, 1981
- Vinci, reż. Juliusz Machulski, 2004
- Wesele, reż. Wojciech Smarzowski, 2004
- Wieża. Jasny dzień, reż. Jagoda Szelc, 2017
- Wołyń, reż. Wojciech Smarzowski, 2016
- Wszyscy jesteśmy Chrystusami, reż. Marek Koterski, 2006
- Zakazane piosenki, reż. Leonard Buczkowski, 1946
- Ziemia obiecana, reż. Andrzej Wajda, 1974
- Zimna wojna, reż. Paweł Pawlikowski, 2018 (recenzja)
- Zjednoczone stany miłości, reż. Tomasz Wasilewski, 2016
- Zmruż oczy, reż. Andrzej Jakimowski, 2003
- Znachor, reż. Jerzy Hoffman, 1981
- Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową, reż. Krzysztof Zanussi, 2000