Media od kuchni: 4 seriale o dziennikarzach i mediach

by Mila

Media są wszędzie wokół nas. Nieustannie konsumujemy informacje i opinie zarówno chętnie i świadomie, jak i mimowolnie, gdzieś w tle, czasem wręcz bezwiednie. Biorąc pod uwagę to, jak ogromną rolę odgrywają media we współczesnym świecie, zdecydowanie zbyt rzadko zastanawiamy się nad tym, co, dlaczego i w jaki sposób jest nam podawane, kto o tym decyduje i co dzieje się za kulisami naszych ulubionych programów, magazynów i portali. A tymczasem spojrzenie na media od kuchni jest nie tylko bardzo pouczające, ale i samo w sobie niezmiernie ciekawe – dlatego dziś polecam 4 znakomite seriale o mediach i kulisach ich działania.

Newsroom: rzetelna telewizja w dobie dezinformacji

Stworzony przez Aarona Sorkina Newsroom emitowany w latach 2012-2014 zagląda za kulisy wieczornego programu informacyjnego i na przykładzie rzeczywistych wydarzeń ze współczesnej historii USA pokazuje, jak dziennikarze starają się dociec prawdy i zrealizować możliwie najbardziej rzetelne materiały. Rzetelność i sprawdzanie informacji to bardzo ważne motywy tego serialu, a w kolejnych sezonach bohaterowie mierzą się z tym, jak łatwo jest podchwycić fake newsy, kiedy chce się być pierwszym, kto poda ważną informację, i muszą się odnaleźć w świecie rosnącej popularności Twittera, dziennikarstwa obywatelskiego w social mediach i anonimowych informatorów ujawniających rządowe sekrety. Newsroom bardzo wyraźnie konfrontuje nas z pytaniami odpowiedzialność za prawdę nie tylko dziennikarzy, ale i każdego internauty, który podaje dalej niesprawdzone informacje w sieci. Choć serial ma już kilka lat, wcale się nie zdezaktualizował, a poruszane w nim tematy wybrzmiewają dziś być może jeszcze wymowniej niż w czasie pierwotnej emisji. Więcej o serialu pisałam tutaj. Do obejrzenia na HBO GO.

Jeff Daniels w serialu Newsroom, Aaron Sorkin, 2012.

The Morning Show: krajobraz po #metoo

Wyprodukowany przez Apple The Morning Show zaczyna się od trzęsienia ziemi w redakcji popularnego porannego programu informacyjnego – ulubiony prowadzący zostaje publicznie oskarżony o molestowanie seksualne w miejscu pracy. To wymusza reakcję otoczenia – wszyscy od jego ekranowej partnerki, przez wydawców, producentów i szefów stacji po szeregowych współpracowników muszą sobie odpowiedzieć na pytania o własną rolę i wiedzę na temat tego, co działo się tuż pod ich nosem… jednocześnie usiłując zapobiec katastrofie i utrzymać oglądalność programu. The Morning Show kompleksowo i wnikliwie kreśli krajobraz po #metoo, krok po kroku pokazując kolejne warstwy osobistego i instytucjonalnego radzenia sobie (albo i nieradzenia) z przemocą seksualną w miejscu pracy. Poznajemy perspektywy sygnalistów, odwracających wzrok i tuszujących sprawy, ofiar, sprawców i obserwatorów, grubych ryb i nieznaczących płotek – a wszystko to składa się na obraz medialnego kolosa chwiejącego się na glinianych nogach. The Morning Show to bardzo inteligentny głos w sprawie przemocy seksualnej i zbiorowej odpowiedzialności za ciche przyzwolenie na nią, ale też mocny komentarz na temat funkcjonowania samych koncernów medialnych i telewizyjnych redakcji – z ich bezwzględnymi zasadami prezencji na ekranie i potężną machiną dbającą o „właściwy” i atrakcyjny przekaz. Serial można obejrzeć na Apple TV+.

Jennifer Aniston i Steve Carrell w serialu The Morning Show, 2019.

The Bold Type: zmierzch prasy drukowanej

Przeuroczy The Bold Type zaprasza nas do redakcji wzorowanego na „Cosmopolitanie” magazynu dla kobiet. Działanie redakcji poznajemy od kuchni z perspektywy trzech młodych pracownic – dziennikarki, specjalistki od social mediów i początkującej stylistki. Serial ma mocny rys obyczajowy i sporo miejsca poświęca perypetiom młodych kobiet, ich przyjaźniom, miłościom, sukcesom i problemom w pracy – ale jednocześnie bardzo dużo czasu spędza w redakcji i udaje mu się uchwycić nieuchronne zmiany, jakie zachodzą na rynku prasowym. Rosnące znaczenie mediów społecznościowych i influencerów, spadek nakładów na wydania drukowane i gwałtowny rozwój wydań elektronicznych, rozdźwięk między tym, co chciałyby publikować ambitne dziennikarki, a na co pozwala konserwatywny zarząd firmy niezbyt nadążający zarówno za technologią, jak i zmianami społecznymi – wszystko to wyraźnie w serialu wybrzmiewa i kreśli portret zmieniającego się medialnego krajobrazu. Mamy więc skalę makro, ale jest i mikro – dzięki zawodowym doświadczeniom bohaterek stawiamy pytania o etykę i rzetelność dziennikarską, o granicę między prywatnym i publicznym życiem publicystów, o moc sprawczą i niszczycielską siłę social mediów. Więcej o tym serialu pisałam tutaj. Do obejrzenia na Netflix.

Kadr z serialu The Bold Type, 2017.
Kadr z serialu The Bold Type, 2017.

Borgen: mariaż telewizji z polityką

Znakomity duński serial Borgen (na Netflixie pod polskim tytułem Rząd) to na pierwszy rzut oka opowieść przede wszystkim o polityce – śledzimy w nim losy przewodniczącej niewielkiej partii, która trochę z zaskoczenia zostaje premierką. Ale współczesna polityka nie istnieje bez mediów – i Borgen doskonale to pokazuje. Mamy więc okazję przyjrzeć się pracy spin doktorów i PR-owców, podejrzeć, jak i komu „sprzedają” informacje, by uzyskać określony efekt, jak radzą sobie z kryzysami i jak dbają o dobre relacje z dziennikarzami. Zaglądamy też wprost do redakcji dużej telewizji i dzięki postaci niepokornej, ambitnej dziennikarki stykamy się z codziennymi dylematami. Jak mocno przycisnąć polityka na wizji, by nie zepsuć wzajemnych stosunków i nie stracić przyszłych wywiadów? Czy wyemitować rozmowę o poważnych, ale nudnych rzeczach, o których publika powinna wiedzieć, czy jednak postawić na oglądalność i zaprosić kogoś, który gwarantuje kontrowersyjne wypowiedzi? Czy rządowi w kryzysie wypada jeszcze dowalić, czy może jednak stonować retorykę i trochę mu pomóc? Czy merytoryczna debata jest nudna i widzów przyciąga dziś już tylko kolorowe show? W kolejnych sezonach Borgen pokazuje nie tylko, jak funkcjonują media informacyjne pod presją wyników oglądalności, ale też jak działa obieg informacji i jak bliskie bywają związki polityki z mediami – i jak łatwo poszczególni gracze płynnie przechodzą z jednej strony na drugą. Serial do obejrzenia na Netflix.

Kadr z serialu <em>Borgen</em>, 2010-2013.
Kadr z serialu Borgen, 2010-2013.

Gorąco polecam wszystkie cztery produkcje – każda utrzymana jest w nieco innym klimacie i dotyka innych aspektów, ale wszystkie mają coś ciekawego do powiedzenia o funkcjonowaniu mediów we współczesnym świecie!

Przeczytaj także:

Skomentuj

Ta strona wykorzystuje pliki COOKIES zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Dowiedz się więcej.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close