Kadr z filmu Na pokuszenie, reż. Sofia Coppola, 2017.

Zrobiłabym to lepiej, czyli Mila o filmie Na pokuszenie

Opowiem wam dzisiaj o filmie, który nigdy nie powstał. A przynajmniej nie powstał w takim kształcie, w jakim ja bym go widziała – i w jakim miałby przynajmniej jakiś cień szansy stać się kultowym, mrocznym thrillerem. Może nawet połączeniem krwawego stylu Tarantino z gotyckim Burtonem. Ale niestety film Na pokuszenie nakręcono już całe dwa razy i żadna z tych prób nie jest specjalnie satysfakcjonująca.

Czytaj dalej

Molestowanie – o tym się nie mówi

Co Ross Geller ma wspólnego z molestowaniem seksualnym? Pozornie nic, ale oba tematy łączy nazwisko Davida Schwimmera. Bo David, który może i nie bez racji mówi, że Przyjaciele zniszczyli mu życie, poza rolą bohatera uwielbianego serialu ma na koncie też sporo innych ciekawych osiągnięć. Nie stroni na przykład od tematów cięższego kalibru, jak pokazuje wyprodukowany przez niego niedawno cykl filmów #ThatsHarassment (#ToJestMolestowanie). I to właśnie nad tym cyklem krótkometrażowych filmów chcę się dzisiaj pochylić.

Czytaj dalej

Nadchodzi era doświadczeń

Czy potraficie sobie wyobrazić świat, w którym wyznacznikiem statusu społecznego nie jest to, ile macie zegarków, jak duży dom i jak szybki samochód – ale to, jak wiele rozmaitych doświadczeń i przeżyć macie na swoim koncie? Ile razy obejrzycie wschód słońca, ile książek przeczytacie, ilu egzotycznych potraw spróbujecie, ile razy posłuchacie świetnego koncertu albo obejrzycie przedstawienie, ile razy zgubicie się w lesie podczas biwaku… Trudno wam to sobie wyobrazić? A co powiecie na to, że taka rewolucja już się rozpoczęła?

Czytaj dalej

Kadr z filmu Split, reż. M. Night Shyamalan, 2016.

Split – rozszczepione podejście do uczciwości

Filmy i inne dzieła kultury traktujące o zaburzeniach psychicznych da się z grubsza podzielić na dwie kategorie. Do pierwszej grupy trafiają mniej lub bardziej empatyczne, ale za to poparte rzetelną wiedzą produkcje. Takie, których autorom chciało się zrobić porządny research – i które w konsekwencji podnoszą świadomość społeczną problemu. W przypadku tych bardziej empatycznych – przy okazji uwrażliwiając publiczność. Druga kategoria to atrakcyjne medialnie i bardzo nośne, ale przy okazji też bardzo szkodliwe obrazy. Takie, które powielają niebezpieczne stereotypy, stygmatyzują, straszą odbiorcę i demonizują osoby dotknięte danym zaburzeniem. Takie produkcje spotykamy niestety częściej, bo niebezpieczni szaleńcy sprzedają się w kinie i literaturze lepiej, niż ludzie na coś po prostu chorzy. O dziwo, Split z Jamesem McAvoyem łączy w sobie obie te skrajności.

Czytaj dalej

Kadr z serialu Defenders, 2017.

Defenders – obrońcy, którzy się nie bronią

Z serialami Marvela jest trochę tak jak z hazardem. Zawsze masz nadzieję, że wygrasz coś wspaniałego. I czasem rzeczywiście trafia się taka perełka jak Jessica Jones. Czasem za to przychodzi bolesne rozczarowanie jak w przypadku Iron Fista. A czasem początkowo masz dobrą passę, zaczyna się obiecująco… ale po kilku sezonach scenarzyści zaczynają wymyślać takie głupoty, że dalsze oglądanie serialu da się usprawiedliwić już tylko hasłem guilty pleasure i obsadą pełną ładnych ludzi. Tak, Agenci T.A.R.C.Z.Y, o was mówię!

Czytaj dalej